O‘zbekiston | 18:43 / 06.09.2025
19328
4 daqiqa o‘qiladi

Kvartira, mashina, endi esa baliq – O‘zbekistonda yangi turdagi firibgarlik paydo bo‘ldi

Ishtahani ochuvchi reklamalarni ko‘rib, baliq yoki dengiz mahsulotini buyurtma qilasiz, manzil va ma’lumotingizni jo‘natasiz, to‘lovni amalga oshirasiz va bloklanasiz: dengiz mahsulotlari yetkazib berishni aytayotgan firibgarlar “onlayn oshxona” niqobi ostida o‘zbekistonliklarni chuv tushirishni boshladi. Buyurtma uchun to‘langan millionlar firibgarlar cho‘ntagiga borib tushmoqda.

Foto: Kun.uz

O‘zbekistonda odamlar eng ko‘p kvartira va mashina xaridida aldanishadi. Endilikda bu ro‘yxatga baliq va dengiz mahsulotlaridan tayyorlangan taomlar ham qo‘shildi: dengizdan ancha olisda joylashgan O‘zbekiston aholisi dengiz mahsulotlari yetkazib berish bilan chuv tushirilmoqda.

Bu maqsad uchun ijtimoiy tarmoqlarda, xususan, Facebook va Telegram’da o‘nlab kanal va guruhlar tashkil etilib, ishtahani ochuvchi reklamalar faol joylashtirib borilyapti. Shulardan biri Telegram’dagi “Rybka | Magazin Moreproduktov” kanali hisoblanadi.

Ushbu kanalda dengiz mahsulotlari, baliqdan tayyorlangan turli taomlar va ikralar reklamasi joylashtirib borilmoqda. Biroq bu mahsulotlar shunchaki “xo‘rak”, xarid qilmoqchi bo‘lganlar osongina “qarmoqqa ilinadi” va pulidan ayriladi.

Kun.uz jurnalisti mijoz sifatida kanalda ko‘rsatilgan menejerga narxi 1 mln so‘mlik baliqli assorti buyurtma qilib ko‘rdi. 

Oleg ismli menejer avvaliga ular to‘lovni to‘liq amalga oshirish asosida ishlashini, agar mahsulot yoqmasa to‘langan pul qaytarib berilishini, buyurtma bilan birga do‘kondagi mahsulotlar uchun sifat sertifikati hamda kafolat taqdim etilishini bildirdi. Shu bilan bir qatorda buyurtmani amalga oshirish uchun shaxsiy ma’lumotlar, xususan, to‘liq ism-familiya (bu nega kerakligi tushunarsiz) so‘raldi.

Singlim shifoxonada edi. Uni ko‘rishga bormoqchi bo‘ldim va ushbu kanaldan 1,1 mln so‘mlik baliqli assorti buyurtma qildim. Yarim soatda yetkazib berilishini ma’lum qilishdi. Kuta boshladim: 2 soat o‘tdi hamki, buyurtmadan darak yo‘q. Menejyerga buyurtma qachon kelishi haqida yozgandim, darhol bloklab qo‘ydi”, deydi ushbu firibgarlarga chuv tushgan fuqarolardan biri.

Menejyer to‘lovni amalga oshirish uchun Fazliddin Ziyodullayev ismli shaxs nomidagi bank kartasini taqdim qilgan. Mijoz unga 1,1 mln so‘m pul mablag‘ini ko‘chirgan. Biroq buyurtma qilingan baliq kelmagan, mijoz esa bloklab qo‘yilgan. 

Ayni shu kabi faoliyat olib boruvchi “Rybnyy ekspress” kanali ham shubhali.

Chunki ushbu kanalda e’lon qilingan reklamalar “Rybka | Magazin Moreproduktov” kanalidagi reklamalar bilan bir xil. Hatto narxlarda ham o‘zgarish yo‘q.   

“Rybnyy ekspress” menejeri buyurtma Toshkent viloyatidagi omborxonadan jo‘natilishini, u Toshkent viloyatida 2 soatda, O‘zbekiston bo‘ylab esa 1-2 kunda yetkazib berilishini bildirdi.

Ushbu menejer ham buyurtma to‘lov to‘liq amalga oshirilganidan so‘ng yetkazib berilishini aytdi va to‘lovni amalga oshirish uchun Dinara Bakiyeva nomidagi bank kartasi raqamini taqdim qildi.

Menejyer “Buyurtmani o‘zim borib olib ketsam bo‘ladimi?” degan savolga bu uchun minimal summa 10 mln so‘m ekanini hamda 50 foiz to‘lov oldindan amalga oshirilishi kerakligini, boshqa hollarda faqat yetkazib berish orqali ishlashlarini ma’lum qildi. Ya’ni siz buyurtmani o‘zingiz omborxonadan olib ketmoqchi bo‘lsangiz, kamida 10 mln so‘mlik mahsulot xarid qilishingiz va bu summaning 5 mln so‘m qismini oldindan, omborxonaga bormay turib to‘lashingiz kerak.

Aslida ushbu tartibning o‘ziyoq omborxona borligini shubha ostiga qo‘yadi va bu firibgarlik ekanini anglatadi. 

Kun.uz yurtdoshlarimizni shubhali xaridlarni amalga oshirmaslikka va firibgarlarga aldanib qolmaslikka chaqiradi.

Ruslan Saburov,
Kun.uz

Mavzuga oid